sobota, 6 maja 2023

Muzyka koronacyjna Karola III - akcent polski

     Polski akcent w osobie kompozytorki - Roxanny Panufnik, córki Andrzeja Panufnika. Podobnie jak ojciec, została kompozytorką tworzącą muzykę klasyczną. W dzieciństwie uczyła się grać między innymi na harfie, ale to komponowanie stało się jej znakiem rozpoznawczym i zawodem. Jeszcze w grudniu 2022 r. poproszono ją, aby skomponowała muzykę na Sanctus do mszy koronacyjnej Karola III. Andrzej Panufnik, poza tym, że skomponował powstańczą piosenkę Warszawskie dzieci, był przede wszystkim kompozytorem klasycznych dzieł takich jak symfonie, koncerty, utwory wokalne i kameralne. Po wyemigrowaniu w 1954 r. osiadł na stałe w Wielkiej Brytanii, w 1991 r. otrzymał od królowej Elżbiety II tytuł szlachecki. 

     Lady Roxanna Panufnik skomponowała ośmiogłosowe Sanctus na dwa chóry.  Tekst nie brzmi jak w tradycyjnej mszy "Święty, Święty, Święty", lecz pochodzi ze specjalnej mszy koronacyjnej. Dwuminutowy utwór - zgodnie z zamysłem kompozytorki - przełamuje się w środku przechodząc od nastroju religijnej mistyki do tryumfalnego hymnu. 

Znalazłam nagranie, może da się wkleić i odsłuchać.

Roxanna Panufnik Sanctus

I już jest na YouTube

6 komentarzy:

  1. Podziwiam Cię z całych sił...Czego Ty nie wyszperasz ?? ;o)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nic wielkiego, lista utworów wykonywanych podczas koronacji jest tutaj https://www.classicfm.com/discover-music/king-coronation-full-order-of-service/
    Wszystko zależy od tego, gdzie i czego się szuka ;-)
    A o zaproszeniu Roxanny Panufnik do udziału pojawiały się wzmianki już wcześniej

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam o tym podczas transmisji i tak jakoś cieplej mi się na sercu zrobiło. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Oglądałam w BBC, więc komentarzy polskich nie słyszałam, skoncentrowałam się na muzyce, organowy początek od razu mnie zachwycił, świetnie to skomponowała

    OdpowiedzUsuń
  5. Dopiero dzisiaj udało mi się wysłuchać.
    Dziękuję.
    PS. Na mojej działce jest słaby zasięg
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
  6. Kompozytorka ma nadzieję, że utwór będzie grany także przy innych okazjach i wejdzie do koncertowego repertuaru

    OdpowiedzUsuń