niedziela, 29 grudnia 2013

Zboczami Orawy w rytmie krzesanego do Ziemi Obiecanej... Exodus Wojciecha Kilara

Link z wiadomością Zmarł Wojciech Kilar

I jeszcze jeden artykuł - lista filmów, do których skomponował muzykę

       Szykowałam notkę o nowych płytach, a wśród nich Polonium zespołu Motion Trio. Najnowsza płyta zawiera kompozycje - jak wskazuje tytuł - polskich kompozytorów współczesnych: Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara. Trzej akordeoniści z Krakowa złożyli hołd największym twórcom XX i XXI wieku, którzy rozsławili polską muzykę w świecie. Miał to być wpis niejako noworoczny, ułożony w listę pożądanych i planowanych w przyszłym roku zakupów. Miałam nawet adekwatny wymyślony tytuł.
       Jednak smutna okazja sprawia, że już teraz, już dziś sięgam po jeden z utworów z tej płyty: Orawa Wojciecha Kilara w transkrypcji na trzy akordeony - gra Motion Trio





A na dokładkę jeden z moich ulubionych utworów Kilara - też z intencją wpisania na listę komopozycji na mój pogrzeb - Exodus. Nie jest to może najlepsze wykonanie, ale jedno z ostatnich tak spektakularnych, z ubiegłego roku na 80 urodziny Kompozytora.


13 komentarzy:

  1. tak, to smutna okoliczność

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ano tak jakoś... Maila wysłałam do Ciebie :-)


      notaria

      Usuń
  2. Okropnie mnie ta wiadomość już rano zasmuciła. Mógł przecież stworzyć jeszcze tak wiele...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I stworzył na szczęście dużo, jest czego słuchać.


      notaria

      Usuń
  3. z pewnym wstydem przyznaję, że nie znam właściwie kompozycji Kilara, oprócz tych filmowych. Wysłuchałam Exodus - niesamowity:)
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rodorku, ja też nie znam wszystkiego, wczoraj w całości wysłuchałam Missa pro Pace, tez wrażenie niesamowite, ale to dłuższe.

      Usuń
  4. Wiedziałam, że zrobisz to za mnie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy inaczej przeżywa muzykę i co innego lubi, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś napisała :-)

      Usuń
    2. To fakt. Ale ja się nigdy nie nauczyłam pisać o muzyce. Ciekawe w sumie dlaczego.

      Usuń
  5. Notario dzięki za ten wpis, uwielbiam muzykę filmową.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. KIlar dużo takiej muzyki skomponował, choć akurat tutaj wybrałam inne kompozycje, bardziej rozbudowane. Filmowe kawałki łatwiej znaleźć na You Tube.

      Usuń
  6. Jak o tem nie myśleć: szkoda i tego talentu, co zgasł i tego, że długo się ta dziura po Niem nie zapełni...
    Kłaniam nisko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zapełni, będzie nna muzyka, inni kompozytorzy, ale to nie to samo.

      Usuń