niedziela, 22 grudnia 2013

Odnaleziony kompozytor

     Jestem bezradna. Po raz pierwszy kompletnie niczego nie mogę znaleźć. Internet milczy. Niewiarygodne. A jednak. Namęczyłam się i naszukałam jak nigdy dotąd.  Jakby gościa w ogóle nie było. Jakby nie istniał. Wyparował. Ale są płyty. Ktoś je nagrał, więc gdzie się podział Bernard-Aymable Dupuy?
      Albo mój komputer już całkiem do kitu, albo mnie przedświąteczne porządki wykończyły. Zamiast francuskiego Dupuya, uparcie wyskakiwał mi szwajcarski Edouard Jean Baptiste Camille Du Puy Louis. No jak tak można?
      Przygody z wyszukiwarką mogą być pełne niespodzianek. Najpierw, jak na ironię, otworzyła się strona o właściwym Dupuyu, ale po włosku i mój translator nie chciał tego tłumaczyć. No za nic nie wychodziło. W końcu dotarłam do wersji francuskiej. I to jakiej: Centralny katalog muzyki barokowej Wersalu! (czy jakoś tak).
      No ale Dupuy to nie jest całkiem barok. Toż osiemnasty wiek! A co tam, niech sobie go tam przypisują, gdzie chcą, ważne, że wreszcie coś wiem. I wiem, dlaczego tak trudno go znaleźć: ponieważ szczegółowa biografia wraz z analizą prac są dopiero opracowywane.
      Tymczasem zaś wiadomo, że:
Bernard-Aymable Dupuy, pisany też jako: Bernard Aymable Touluse-Dupuy oraz Bernard Dupuy Aymable (no i jak miałam go znaleźć, skoro nie mogą się zdecydować, jak go pisać!) ur. się w Tuluzie w 1707 roku, zmarł 30 grudnia w 1789  w Saint-Sernin. Karierę muzyczną rozpoczął jako chórzysta, przez czas jakiś zajmował stanowisko mistrza muzyki w katedrze św. Szczepana w Tuluzie, a na koniec został nauczycielem muzyki, jednocześnie cały czas komponując.
       Do niedawna wszystkie jego kompozycje znajdowały się tylko w rękopisach, za życia kompozytora niczego nie wydano. W odnalezionych rękopisach większość to muzyka religijna, a tylko kilka ma charakter świecki. Do tych drugich należą dwa balety, jakieś kawałki opery, prolog, romanse, sielanki... Niewiele tego. Muzyka religijna przechowała się w większej liczbie: dwie msze, ponad czterdzieści motetów (antyfony, Magnificat, psalmy...). Jedną z wiekszych kompozycji jest motet na Boże Narodzenie Au milieu de la nuit. To był właśnie powód moich poszukiwań.
        Całość składa się - o ile udało mi się właściwie posklejać i policzyć kawałki znalezione na YouTube -  z czternastu części trwających w sumie 35 minut. Zaczyna się od Uwertury, a potem są na przemian arie i partie chóralne. Ostatnia partia chóru tchnie radością, z którą raźniej byłoby wracać nocą z Pasterki. Tylko kto mi to wówczas zaśpiewa?
       Jedyne nagranie jakie znalazłam wykonuje Groupe Vocal de Touluse.


Dupuy - Kantata na Boże Narodzenie, część I - Uwertura



Dupuy - Kantata na Boże Narodzenie, części II - V



Dupuy - Kantata na Boże Narodzenie, części VI - IX



Dupuy - Kantata na Boże Narodzenie, części X - XIV

29 komentarzy:

  1. Dobrze Notario, że w końcu udało Ci się coś znaleźć...... Jakie to byłoby wspaniałe i piękne a także wzruszające widzieć Ciebie zasłuchaną w śpiew i stąpającą po swojej drodze z pasterki.
    Na razie wysłuchałam dwa pierwsze....., podobało mi się. Jeszcze wpadnę..... . Pozdrawiam w niedzielny poranek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na jeden raz może być za długie, tez słuchaam w kawałkach. Chyba że byłby to koncert, na którym nic innego nie byłoby do roboty ;-)

      Usuń
  2. Ale jak to że Barok to nie XVIII wiek...? Całe życie myślałam, że barok to XVII-XVIII...A poza tym z takim nazwiskiem nic dziwnego, że się facet ukrył:)) Jego historia trochę przypomina żywot Sugermana, tylko że ten drugi przyjedzie do Polski zagrać, a ten Dupy...tfu...Dupuy chyba nie bardzo..:)) Ale muzyka piękna. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Między barokiem w wieku XVII a romantyzmem wieku XIX trzeba gdzieś wcisnąć klasycyzm - i to jest akurat wiek XVIII, zwłaszcza druga jego połowa. Taki Mozart (1756 - 1791) - wcale nie był kompozytorem barokowym, tylko klasycystycznym. A Beethoven (1770 - 1827) zaczynał jako klasycysta, skończył jako romantyk ;-) Dupuy jest barokowy nie ze względu na czas życia, tylko charakter muzyki bardziej. Ciekawe czy po francusku jego nazwisko też takie nieciekawe jest?

      Usuń
  3. Przed Notką to się nawet po zmianie nazwiska, żaden Muzyk godny uwagi, nie ukryje...;o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przede wszystkim, jakby się jakiś ukrył, i tak bym o tym nie wiedziała ;-)

      Usuń
  4. Górny klik nie działa :( (ten najgórniejszy) za to kolejne dwa piękne...
    Zmykam do kuchni. Następne odsłucham później.
    Najlepszości świątecznych przy chwytających za serce dźwiękach życzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, już działa, tylko filmu nie będzie, musiałam zmienić adres ;-) Wzajmenie najlepszycvh świąt i dobrych myśli życzę.

      Usuń
  5. no to mam muzyki na całe Boże Narodzenie:)) I nazwisko zapamietam, myslę, że nie poprzekręcam:). Bardzo przyjemne:),ale żeby od razu wybierać się do Wersalu? to tylko Ty potrafisz!
    Notario, pięknych świąt Ci życzę, na pięciolinii:) cz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Wersalu w Sali Kryształowej są piękne żyrandole :-)

      Dziękuję słonecznej pogody na spacery z Benkiem życzę (też)

      Usuń
  6. Jeszcze nie wysłuchałam, ale nie raz wrócę tu do Ciebie :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Najbardziej podobała mi się część X - XIV.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie chyba część pod trzecim linkiem najbardziej, ale całość jest rewelacyjna, więc wybór trudny.

      Usuń
  8. Znalazła? Znalazła. No, i za to zawsze będziesz w ulubionych, ja bym się zniecierpliwiła, a tak mogę posłuchać...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam chwilę zwątpienia i rezygnacji ;-) Cierpliwości nabywa się z wiekiem. Za młoda jesteś ;-)

      Usuń
  9. Wrócę późnym wieczorem jak już wszyscy pójdą spać z kotami włącznie
    Wesołych Świąt Aniołku
    j

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koncert będzie na Ciebie czekał. Wyślij to towarzystwo spać i będziesz miała trochę spokoju ;-)

      Usuń
  10. Wysłuchanie zostawiam na Święta, a teraz - Spokojnych Świąt życzę. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Azalio, wzajemnie i spokojnego czasu na radosne przemyślenia, oby Twoje troski przeminęły, a optymizm towarzyszył codziennie :-)


      notaria

      Usuń
  11. Notario radosnych i zdrowych Świąt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Pejo, wzajemnie wszystkiego najlepszego w te radosne Święta!

      Usuń
  12. Uwierzysz,? że jak zwykle bladym świtem do Ciebie przyszłam..... i słucham!!!!
    Pięknych Świąt Bożego Narodzenia Notario!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, skoro na dodatek ślad zostawiłaś bytności, to muszę uwierzyć w to, co widzę!! Zawsze pięknych bladych świtów życzę :-)

      Usuń
  13. wysłuchałam jako kontrapunkt kolęd, Dupuy daleki jest bowiem:) od ludowych rytmów polskich kolęd.
    lubię smyki i mistykę
    Najlepszego poświatecznego! cz.

    OdpowiedzUsuń
  14. ale dzwoneczki przywołują wyobrażenie sanny:))nieobecnej w tym roku, niestety
    cz

    OdpowiedzUsuń
  15. byłam z Benkiem nad Bałtykiem, wykąpał sie niecnota:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja hurtem odpowiem ;-)
      Ad 1. Dupuya słuchałam tylko raz, bo mi nie pozwalają! :-(
      Ad 2. Zamiast sanny chodzę per pedes.
      Ad 3. Pies zawsze się cieszy na wolności :-) Może powinnyśmy brać z niego przykład? ;-)

      Usuń