czwartek, 28 maja 2015

Powroty

      Znalazłam sobie nowego kompozytora, ale zanim o nim napiszę, może za kilka czy kilkanaście dni, najpierw chwila oddechu, przypomnienia. Powrót do jednej z ulubionych arii. W moim prywatnym rankingu na miejscu 2. Od dawna mam zamiar taki ranking na własny użytek sporządzić, ale jakoś schodzi. No więc dzisiaj aria numer 2 w trzech odsłonach :-)
      Dużo w tych wykonaniach teatralności, co wynika z bardzo rozpaczliwej treści. Aktorskie zdolności śpiewaków są bardzo wskazane i pożądane w dzisiejszych operowych spektaklach, ale mnie i tak wystarczyłaby muzyka i głos. Naprawdę, wszystko jest w muzyce: rozpacz i bezradność bohatera, poczucie winy i miłość, desperacja i nadzieja. Uwielbiam tę arię.

Geminiano Giacomelli: Sposa non mi conosci (Merope, 1734)

Max Emanuel Cencic


Cecilia Bartoli

  
(a tego nie umiem inaczej wstawić, bo to z jakiejś japońskiej strony ;-)

Philippe Jaroussky

16 komentarzy:

  1. Najbardziej męska jest Cecylia:)), a najbardziej wzruszający Filip:))
    Zastanawiam się bardziej na fenomenem budowy Twojego ucha. W muzyce, owszem, uczucia, o których piszesz, można odnaleźć, ale ja tylko potrafię słuchać, nie płaczę, jak przy książce:))
    Zazdroszczę Ci i dziękuję za piękne kawałki. Zawsze to coś...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, dla mnie najbardziej męski jest w tym zestawieniu jednak Max, oczywiście głosowo, bo za tę durnowatą fryzurę bym go zabiła ;-) Cecylia prezentuje największą amplitudę emocji, momentami to aż nieprawdopodobne. Filip Cię wzrusza najbardziej może dlatego, że uderza w czułą strunę uczuć macierzyńskich, co jako Matka wyczuwasz bardzo łatwo :-) Ja matką nie jestem, więc mogę odbierać inaczej.

      A moje ucho? Nie uwierzyłabyś ;-)

      Usuń
    2. A cóż w tej fryzurze złego, hę?
      Kłaniam nisko:)

      Usuń
    3. Po pierwsze, to, co ma na czubku głowy, to nie jego włosy, tylko tupecik. Naprawdę wygląda tak:
      http://www.peoples.ru/art/theatre/opera/countertenor/max_emanuel_cencic/cencic_2.jpeg

      i tak:

      http://img0.liveinternet.ru/images/attach/c/10/111/568/111568622_cencic_4.jpg

      Po drugie, nie podobają mi się wygolone do zera boki z dłuższym czubem na wierzchu, ani to estetyczne, ani męskie. Niestety, dla mnie to obleśne :-(
      Już niech on lepiej będzie naturalny, przecież to przystojny facet.

      Usuń
    4. Ale teraz takie fryzury są bardzo modne. I nawet chłopaczki kilkuletnie chcą mieć takie.
      A aria przepiękna. - najlepiej słuchać jej z zamkniętymi oczami. Na razie tylko Maxa wysłuchałam :-)

      Usuń
    5. Gonimy za modą nawet gdy jest nietwarzowa, wręcz brzydka i człowiek wygląda idiotycznie???! A w życiu! ;-)

      Usuń
    6. Ja mam zaległości - dopiero Cecilię Bartoli "wysłuchuję":-))

      Usuń
    7. Nadrobisz! Jesteś Stokrotka Pędziwiatr!! :-)))

      Usuń
  2. Notario,czasem wydaje mi się ze bardziej jestem ojcem:))
    A CB i tak lubię, jej głos oczywiście, niski, chropowaty, barwny:))
    cz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, i jak się z tym ojcostwem czujesz? Głos CB można lubić :-)

      Usuń
  3. Dzięki Tobie wróciłam do muzyki poważnej, w moim Spotify. com gdzie przy pomocy komputera ściągam muzykę ze świata ( płacę za to miesięcznie 19.90 zł) mam zapisane wszystkie kawałki, które uwielbiam, dziękuję Noti i polecam Spotify.com dużo tu muzyki nie wiem czy w ogóle można to wszystko przesłuchać, a za ten powrót do muzyki, dziękuję Tobie
    pozdrawiam
    j

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego ważna jest umiejętność dokonywania selekcji ;-) Czasami za duży wybór sprawia większe trudności i wywołuje frustrację.

      Usuń
  4. Osiemnastowieczna opera, podobnie jak głos - kontratenor to nie moje klimaty, ale bardzo jestem ciekawa, jakie utwory znajdą się w prywatnym rankingu ulubionych arii Autorki.
    Pozdrawiam. Jola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie dla tych, którzy nie lubią kontratenorów jest Bartoli :-) Mój ranking jest bardzo ruchliwy i dlatego taa trudno mi go spisać i doprowadzić do końca, a nawet ustalić pierwszą trójkę. ;-)

      Usuń
  5. Nie moje klimaty. Pozdrawiam Notario. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Troje wykonawców i żaden nie pasuje ;-) Trzeba szukać dalej.

      Usuń