piątek, 26 grudnia 2014

"no, o czym znów zapomniałem dziś na śmierć?"

Powiedz, że wkrótce

Powiedz krtani, że wkrótce. I powiedz powiece,
tej kołdrze z piaskiem pod nią, księżniczce, nad ranem
drażnionej ziarnkiem grochu. (Bo późno: po trzeciej).

W... no, to słowo, też na wpół martwe.. w "powiecie"?
W powiecie skóry wszyscy znają się nawzajem.
Powiedz krtani, że wkrótce. I powiedz powiece.

Wieści krążą tu, z ust do własnych ust, powietrze
przez magnetofon tętnic przewija nagrane
pogłoski: ziarnka gromu. Już późno, to przecież

prawie świt. Stań w łazience, patrz z bliska w powierzchnię
lusterka. Nie w twarz na dnie. W to, co zezna na niej
pyłek, rysa szkła. Powiedz krtani. I powiece.

Po pierwsze, że już wkrótce. Po drugie - po jeszcze
bardziej pierwsze - że całą widzianą na jawie
ciemnością ziarnka grobu, choć późno, poprzecie

właściwą stronę skóry, tę, gdzie się po wieczne
mgnienie skupiło Wszystko znane, nienazwane.
Którą? Wiesz przecież. Powiedz krtani. I powiece
na tym jej ziarnku globu, za późno: Po trzecie -


Dziś w nocy zmarł w Bostonie Stanisław Barańczak

12 komentarzy:

  1. Tak, co kilka dni coś, ktoś, gdzieś nuta Joe Cockera, gdzieś wzruszenie, że Krauze. Informacje, laudacje, normalne działanie mediów po czyjejś śmierci, często szczere, wcale nieudawane. Tylko że... Tylko że akurat ON... I co ja mam powiedzieć? Nikogo nie interesuje (i wcale się nie dziwię), to że uwielbiałam, uwielbiałam, podziwiałam, szanowałam. Pomyślałam "ojej" o Cockerze, dotknęło mnie, że Krauze (wbrew wszystkim właściwie, jak mi się wydaje, mnie "Papusza" rzuciła na kolana, więc może dlatego), ale dziś tak smutno, po prostu smutno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są ludzie, których obchodzi... i smucić będziemy się wspólnie.

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. i jeszcze poczytać można dla przypomnienia...

      Usuń
    2. Mądrzy ludzie mówią, że Barańczak dobierał słowa z chirurgiczną precyzją...

      Usuń
    3. Tak, właśnie czytam...

      Usuń
  3. bardzo smutny grudzień, późny. i wiersz wybrany tak trafnie i taki przejmujący, że nic więcej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakaś czarna seria zaczęła się już wcześniej, ale ta wiadomość mnie dobiła już całkiem :-( Do wiersza zbrakło już słów komentarza, nie są potrzebne...

      Usuń
  4. Już po Świętach. Notario, dziękuję za życzenia , a w Nowym Roku dla Ciebie wszelkiej pomyślności i kolejnych cudownych odkryć i zachwyceń !

    OdpowiedzUsuń