piątek, 20 listopada 2020

Paprotki, chwasty, liście... fraktale

     Co ma wspólnego matematyka z paprotką? Albo pospolitym ziółkiem, np. liściem krwawnika? Okazuje się, że nawet uprawiajac ogródek, tworzymy fraktale. A przynajmniej pozwalamy im rosnąć. Na przykład mój skalny rozchodnik - fraktal w nieskończoność. 


A paprocie? Te dopiero wędrują po przestrzeni każdym listkiem, każdym listka wypustkiem. Jak się okazuje, fraktale można hodować w nieskończoność, gdzie wzrok już nie sięga. Czyli potrzebny mikroskop, ale i on ma ograniczone możliwości. Z pomocą przychodzi współczesna technologia komputerowa i matematyka. Ot, takie zabawy.

TUTAJ można obejrzeć ciekawą prezentację Fraktale w 3D

I FILMIK 

12 komentarzy:

  1. Bardzo to ciekawe. Pierwsze słyszę o fraktalach. Najechałam na link, oj trudne to.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale można pooglądać same obrazki i też wystarczy, żeby się zachwycić

      Usuń
    2. Mnie też się podobają :-)

      Usuń
  2. czy wszechświat jest fraktalem?

    OdpowiedzUsuń
  3. To już wiem, że wszechświat jest fraktalem.:-))
    Obejrzałam filmik - rewelacja !!!! Szczegolnie te przeróne wzory pod koniec filmu.
    Ja też mam skalny rozchodnik ale tylko jeden :-))

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgadza się, te wzorki Mandelbrota są cudne, tylko trzeba mieć wieeeelkie powiększenie

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszystko jest matematyką...Dlatego to Królowa...;o)

    OdpowiedzUsuń
  6. I nawet taka paprotka w ogródku do szkoły nie chodziła, a według skomplikowanego matematycznego wzoru sobie rośnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ona się nie musi uczyć !! Ona wie...;o) Jak na fachowca przystało...;o)

      Usuń
    2. No właśnie, geniusz od urodzenia!

      Usuń