środa, 2 grudnia 2020

Na Boże Narodzenie

      Jak "Oratorium na Boże Narodzenie" to Bach?  A nie zawsze. Niemiecki barokowy kompozytor Heinrich Schütz też takowe popełnił. Dokładnie rzecz biorąc jest to "Historia Narodzenia Chrystusa" skomponowana około 1660 r.  Jest to jedna z pierwszych kompozycji poświęcona opowieści o narodzeniu Dzieciątka. Przed Schützem było ich zaledwie kilka, przy czym nie miały oratoryjnego charakteru, jak Missa Puer natus est nobis (1554) Tallisa czy "O narodzinach naszego Pana Jezusa Chrystusa" (1602) Rogiera Michaela. 

     Utwór Schütza ma charakter solowo-chóralny z towarzyszeniem orkiestry. Tekst kompozytor zaczerpnął z Ewangelii św. Łukasza i św. Mateusza w tłumaczeniu luterańskim. Narratorem jest Ewangelista, co znajdzie się później także w kompozycjach Jana Sebastiana Bacha. Oryginalnym pomysłem kompozytora jest przypisanie poszczególnym postaciom określonego instrumentu. I tak aniołom przypisane są smyczki, pasterzom flety,  kapłanom puzony, a Heroda charakteryzują trąbki. 

      Utwór rozpoczyna chór introdukcją, a kończy również chóralna konkluzja. Kolejne sceny - określone przez kompozytora jako Intermedia  - odpowiadają powszechnej znanej kolejności scen związnych z Bożym Narodzeniem: od  pokłonu pasterzy, przybycia Mędrców najpierw do pałacu Heroda, a później do Betlejem, przez fragmenty o ucieczce Świętej Rodziny do Egiptu, rzezi niewiniątek, do końcowego powrotu z Egiptu. Ewangelista prowadzi recytatywy w dość dramatyczny sposób objaśniając zdarzenia. 

11 komentarzy:

  1. No pięknie. Wpadnę jeszcze, aby wysłuchać do końca. Pozdrawiam Notario.
    Ps.Komentuję z poziomu bloggera. Już mam dosyć tych zacięć. Specjalnie założyłam profil bez bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale w sumie masz blog, czy nie, bo znowu za Tobą nie nadążam

      Usuń
    2. Wiem, wiem Notario, że namieszałam, jak zwykle z resztą. ;) . Bloga oczywiście mam wciąż tego samego. Tylko, że z wordpressa, raz mogę komentować, raz nie. Było to tak denerwujące i dlatego ten profil.

      Usuń
    3. Muzyka piękne, śpiewy chóralne i nie tylko też.
      Link do mojego bloga: www.ocodziennosciemerytki.wordpress.com

      Usuń
    4. Nie szkodzi, wpisałam Cię do listy i będę miała znowu na bieżąco

      Usuń
  2. bardzo podniosła muzyka. Nasze kolędy i pastorałki weselsze:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tam, tak samo jak u Bacha, bo źródło biblijne też to samo, trochę tylko muzyka starsza ;-)

      Usuń
  3. Przed Tobą nic się nie ukryje...;o)

    OdpowiedzUsuń
  4. Skoro jest w Internecie, trzeba korzystać :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Byłam już kilka razy ale nigdy nie udało mi się wysłuchać do końca /zawsze mi ktoś albo coś przeszkodziło/
    Dopiero dzisiaj...
    Piękne jest to przypisanie opowiednim postaciom odpowiednich instrumentów

    OdpowiedzUsuń
  6. Można znaleźć na YouTube we fragmentach, ale to wykonanie najbardziej mi się podobało

    OdpowiedzUsuń