niedziela, 23 lipca 2017

Rozwiązuję zagadki

Zagadka 1. Chaczaturian???

      Jakim cudem gra? I to na skrzypcach? Przecież był kompozytorem. No i właśnie: był. Zmarł w 1978 roku! No tak,bo to nie o Arama Chaczaturiana, twórcę niezapomnianego Tańca z szablami chodzi, tylko Siergieja Chaczaturiana (oficjalna pisownia Sergey Khachatryan - no, wybaczcie, nie da się zapamiętać!). Ormiańskie pochodzenie i nazwisko - czy tylko przypadkowa zbieżność? Nie wiem, nigdzie nie znalazłam potwierdzenia, że młody skrzypek, najmłodszy zwycięzca w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Sibeliusa w r. 2000 (w wieku 16 lat)  i zdobywca pierwszej nagrody w Konkursie Królowej Elżbiety w r. 2005 ma cokolwiek wspólnego z kompozytorem "Gajane" i "Spartakusa". Pochodzi z rodziny muzycznej, często występuje wspólnie z siostrą grającą na fortepianie. Siergiej  ma już w dorobku 5 płyt. Ormiańskie pochodzenie i nazwisko na pewno dają się zapamiętać. Z Koncertem skrzypcowym Sibeliusa, którego grał Chaczaturian w konkursie i następnie nagrał na płycie jest tak, że zaczyna się pięknie, a potem wchodzi orkiestra i wszystko psuje ;-) No ale dzieło znakomite, mimo wszystko. Z kolei z Koncertem Brahmsa, którego wykonawcą jest młody skrzypek również świetnym, to dzieło wirtuozowskie w każdym momencie. Wymaga piekielnej techniki. Wysłuchałam obu koncertów i nie wiem, który był bardziej zachwycający. Za to nazwisko zapamiętam na pewno ;-)


Początek koncertu skrzypcowego Sibeliusa -cudowne!



Zagadka 2. Kto gra i na jakim instrumencie?

      A to było bardzo łatwe:-) Po pierwsze, jaki instrument strunowy, ale nie smyczkowy, daje efekt dzwoneczków, gamy szerokie jak na fortepianie, a wydobywa dźwięk szumiącej wody? Tylko jeden jest taki - harfa. W takim razie odgadnięcie nazwiska wykonawcy, gdy wyraźnie zostało powiedziane, że chodzi o mężczyznę, nie przysparza absolutnie żadnego problemu - Xavier de Maistre oczywiście! Tylko on potrafi przetransponować na harfę kompozycję napisaną na każdy inny instrument. No więc najsłynniejszy obecnie harfista gra Glucka:

10 komentarzy:

  1. Ależ Ty wiesz Notario czego mi potrzeba na piękny początek dnia. Uwielbiam "Taniec z szablami".
    A pamiętasz jak się poddałam i nie poszłam na Xaviera??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Taniec z szablami"obudzi każdego:-) Ale czemu zawsze przypominasz to,co było nieudane? Nieudane, niedoszłe spotkanie. Daj spokój, nie powinnaś tak się przywiązywać pamięcią do błędów, bo ewidentnie wtedy podjęłaś nietrafną decyzję ;-)

      Usuń
  2. Ależ rozpieszczasz Czytaczy (Słuchaczy)...;o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się przede wszystkim rozpieszczać siebie;-)

      Usuń
  3. "Taniec z szablami" daje kopa. Dzięki:-))

    OdpowiedzUsuń
  4. no tak, jedni rozpieszczają siebie, a ja, biedna...marzę o chwili, kiedy się odkuję:))
    Notario, pozdrawiam Cie serdecznie, jesteś nieustannie moją towarzyszką, bo myślę, jak Ty to robisz, że na wszystko masz czas:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam czasu na nic ;-) Tworzysz złudny mój obraz, zbyt pochlebny :-) Ale fakt, ja nie stoję przy stolnicy i nie lepię 150 pierogów ;-) Nadejdzie czas, że wszystko nadrobisz!

      Usuń