wtorek, 27 czerwca 2023

Dźwięki spod profesorskiej ręki

      No jest różnica kto gra. Podczas ostatniego koncertu w ramach Janowskich Wieczorów Organowych usłyszeliśmy różne instrumenty: klawesyn, flety, trąbkę i całą orkiestrę. Na organach grał prof. Bogdan Narloch i to on wyczyniał takie cuda. Niby organy, a można na nich naśladować prawie wszystkie instrumenty w orkiestrze. 

      Bogdan Narloch wykłada w Akademii Sztuki w Szczecinie, a poza tym jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie oraz Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku. Specjalizuje się w badaniach i konserwacji zabytkowych historycznych organów na Pomorzu, o których napisał książkę. Swój występ prof. Narloch rozpoczął od... strojenia instrumentu. Może nie tyle strojenia, co sprawdzania możliwości, ponieważ rozlegały się jakieś wysokie tryle jak śpiew ptaków.  A były to przymiarki do organowej wersji Wiosny z Czterech pór roku Vivaldiego. 

(Uwaga do nagrania: to stukanie to pedały organowe, efekt niezbyt profesjonalnego nagrania sprawia, że słychać jak stukają)

Wiosna, A. Vivaldi

A tutaj organy czy trąbka?

Bogdan Narloch do koncertu wybrał utwory, które pokazały możliwości organów jako instrumentu, na którym można zagrać niemal wszystko. I nawet jeśli nie są to jakieś wielkie organy jak w koszalińskiej katedrze, mające prawie 3 tysiące piszczałek, można na nich grać na różne sposoby. Usłyszeliśmy utwór w konwencji barokowej, bardziej jakby klawesynowy, a potem ten sam utwór w konwencji współczesnej z pełnym wykorzystaniem organowej dynamiki dźwięku. Aż drżała moja torebka i myślałam, że to telefon wibruje. 

4 komentarze:

  1. U nas na uczelni jeden z księży wykładowców ma zrobiony doktorat z muzyki (tzn. czymś związanym z muzyką). Kilka razy byłam na koncercie pod jego batutą i była moc! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli z batutą, to może specjalizował się w dyrygenturze? Znałam księdza, zakonnika, po konserwatorium muzycznym, był organistą w Krakowie, pisałam o nim na poprzednim blogu
    http://literackomuzyczny.blogspot.com/2021/09/organista-z-bazyliki-bozego-ciaa.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Udało mi się wysłuchać...Niesamowite
    Dziękuję
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
  4. Do dzisiaj mam jeszcze w uszach ten koncert...

    OdpowiedzUsuń