piątek, 4 maja 2018

Spóźnione wspomnienie

       1 maja zmarła Wanda Wiłkomirska - wybitna polska skrzypaczka. Miała 89 lat. To piękny wiek i cała muzyczna epoka. Słuchałam wspomnień o niej, pożegnań i nagrań. Jej kariera miała zasięg prawdziwie międzynarodowy. Nie była więc tylko polską skrzypaczką, lecz wirtuozem klasy światowej.  Występowała na wszystkich kontynentach i pod najwybitniejszymi dyrygentami. Grała między innymi na otwarciu dzisiaj powszechnie znanej i kojarzonej Opery w Sydney. Dźwięk skrzypiec weneckiego lutnika Pietra Guarneriego z 1743 roku w jej rękach brzmiał niepowtarzalnie i wzruszająco. A teraz brzmią jakoś tak smutniej...




Niestrudzenie propagowała polską muzykę w świecie. Jej ulubionym koncertem był I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego.  Utrzymany w wysokich rejestrach dźwiękowych, taki ćwierkający trochę ;-) Jak ptasi koncert z baśniowego ogrodu, w sam raz na majowe wieczorne zadumanie na łonie natury i z muzyką w tle.


12 komentarzy:

  1. Wyslucham jutro wieczorem w domu. Dzis tylko przeczytalam.
    Pozdrawiam z dzialki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja już wróciłam, jestem padnięta ;-)

      Usuń
    2. Ja teź. Więc posłucham ..... w poniedziałek.

      Usuń
    3. Dopiero we wtorek wysłuchałam wszystkiego.
      No i powiem Ci,że Wanda Wiłkomirska była wybitną skrzypaczką. Światowej sławy.

      Usuń
    4. Wiem, dlatego o niej napisałam. W radiu wymieniano wybitnych dyrygentów, z którymi współpracowała, lista była długa i szacowna, a i tak niekompletna.

      Usuń
  2. Grała tak, jakby skrzypce nie były instrumentem, ale częścią Jej ciała...

    OdpowiedzUsuń
  3. Słucham. Piękne dźwięki.
    Niech spoczywa w pokoju.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, pięknie :-)
      Tereso, twój blog ma coś zbyt obciążającego dla mojej przeglądarki czy dla oprogramowania i nie chce się otwierać :-(

      Usuń
    2. Nie wiem o co chodzi. Może to chwilowe, bo inni z blogspota wchodzą.

      Usuń
  4. Wspaniała skrzypaczka i interesująca kobieta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A i owszem, powinna jakaś monografia o niej powstać.

      Usuń