niedziela, 10 września 2017

Trochę plusku, trochę figli

      Ułożyłam wczorajszy program radiowej Dwójki. No, może nie cały. Właściwie tylko jeden utwór zarekomendowałam, ale poszedł :-) Skoro program nazywa się Dwójka na życzenie, to wysłałam swoje życzenie właśnie. Jest lista 50. utworów, głosuje się na wybrany wysyłając sms. Noż przecież nie będę głosować na Bolero grane na całym ziemskim globie ponoć co trzy i pół minuty! Chociaż akurat dźwięki Bolera zapowiadają audycję. Musiałam dać znać o swoim patriotyzmie. Wybrałam Mity (1915) Karola Szymanowskiego. Pisał je dla skrzypka Pawła Kochańskiego, a właściwie razem z nim, kiedy obaj przebywali w Zarudziu. Partia skrzypiec owocuje w wyszukane środki techniczne, stwarzając okazję do pokazania wirtuozerii. Obaj panowie po raz pierwszy wykonali utwór wspólnie w 1916 r. w Humaniu.
       Kameralna, intymna trzyczęściowa kompozycja na skrzypce i fortepian inspirowana trzema mitycznymi historiami. Źródło Aretuzy opowiada o uciekającej przed zalotami bożka nimfie zamienionej przez Artemidę w źródło jej imienia. Tutaj w melodii fortepianu wyraźnie słychać szemranie wody. Złudzenie odgłosów natury jest maksymalne. Cześć druga, Narcyz, jest muzycznym portretem zakochanego w sobie młodzieńca. Nie wiem, czy opowiadanie - nawet jeśli to tylko opowieść muzyczna - o zauroczeniu swoim odbiciem w lustrze nie ma przypadkiem znamion nachalnego podglądactwa. Część trzecia jest najbardziej frywolna tak ze względu na tematykę, jak i sposób prowadzenia skrzypiec. Driady i Pan to utwór skoczny, przebiegły, o nieoczekiwanych zwrotach akcji, zabawny i najbardziej wirtuozowski z całego tryptyku. Nadążanie bowiem za pokrętnymi pomysłami bożka Pana nie jest wcale łatwe ;-)
       Wszystkie trzy części Mitów wydobywają niezwykłe barwy możliwe do osiągnięcia na skrzypcach i z tego względu były w owym czasie nowatorskie, z czego Szymanowski doskonale zdawał sobie sprawę.W listach dawał wyraz przekonaniu o oryginalności i niezwykłości dzieła. W części pierwszej, Źródło Aretuzy, znawcy dopatrują się przejawów muzycznego impresjonizmu. I to jest bardzo ciekawe. Z reguły wszyscy wiemy, na czym polega impresjonistyczne malarstwo. W impresjonistycznej poezji zaś często budowane jest tło muzyczne, jak choćby w wierszu "Melodia mgieł nocnych" Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Jak więc brzmi owa "melodia"? Muzyka impresjonistyczna. Muzyka chwili, szeptu, szelestu, muzyka drżenia światła? A no, posłuchajmy. Zagłosowałam na Mity, ponieważ dawno już ich nie słuchałam i zapomniałam jak to leciało. Więc dla przypomnienia. Wczoraj o odpowiedniej godzinie włączyłam radio i... były :-) Ten jeden raz wcisnęłam odpowiedni guzik, żeby ułożyć muzyczną audycję, a co, skorzystałam z prawa słuchacza ;-)


10 komentarzy:

  1. Fajnie, że słuchacz ma takie możliwości. Cieszę się, że Twoja prośba została spełniona.
    Muzyka piękna. Nie szkoda na sms. ;) . :) .
    Pozdrowienia przesyłam. :) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że taka muzyczka do porannego słuchania w sam raz :-)

      Usuń
    2. Dokładnie Notario. Tak właśnie myślałam, słuchając jej.

      Usuń
    3. Teraz zrobiłam sobie herbatkę i posłucham raz jeszcze :-)

      Usuń
  2. A ja dopiero dzisiaj przyszłam żeby posłuchać...
    No ale lepiej późno niż wcale - prawda???
    :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej później a bez pośpiechu, na spokojnie :-)

      Usuń
  3. Ciebie powinni zatrudnić na stałe !! W roli konsultanta...;o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama się "zatrudnię". Program zostaje jeszcze i co sobotę mogę korzystać ze swoich mocy ;-)

      Usuń
  4. a jak masz ciasto drożdżowe, to wyjadasz tylko rodzynki?:)))
    W Słupsku przez całe lato odbywały si e koncerty "U Karola" (http://www.slupsk.pl/wydarzenie/garden-party-u-karola/)niestety przyznaję ze skruchą, beze mnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę,że jak letnie koncerty Łazienkach pod pomnikiem Chopina to wyglądało. Skoro miasto ma swój pomnik,to i swoje koncerty w samo południe:-)
      Jak mam dwa drożdżowe ciasta,wybieram to z rodzynkami;-)

      Usuń